Terveys

Eroon atopiasta

Isoja sanoja alkuun. Eihän atopiasta, yhdestä yleisimmästä ihosairaudesta, oikeastaan koskaan pääse lopullisesti eroon, mutta kun iho on ehjä ja haavaton, voidaan mielestäni asiasta kuitenkin puhua näin. Jo hetkellinen ihon tervehtyminen on aina niin suuri helpotus atoopikolle, että sitä toivoo vihdoin selättäneen ihottumat ja kasvaneen niin aikuiseksi että iho olisi iän myötä parantunut. Olen kuitenkin todennut, että varmemmin iho pysyy hyvässä kunnossa kun pyrkii ottamaan ohjat omiin käsiin. Ruokavaliolla, suoliston kunnolla ja stressillä lienee silloin kaikista suurin merkitys.

En ole lääkäri, vaan turhautunut lääkärien kirjoittamiin oireita helpottaviin resepteihin ja tietämättömyyteen atopian todellisista syistä. Olen terveysvalmentaja, joka on kiinnostunut ruokavalion hoitavista vaikutuksista ja suoliston toiminnan merkityksestä erilaisten fyysisten oireiden selättämisessä. Olen myös pahasta atopiasta kärsinyt kokeilunhaluinen 29 -vuotias nainen, joka asuu haastavista vatsavaivoista kärsivän miehen kanssa.

Meidän talous on vihkiytynyt terveyshakkeroinnille ja kehon optimaalisen toiminnan tutkimukselle. Ihmiskokeet ovat alkaneet kattomme alla jo reilut kymmenen vuotta sitten ja paljon on opittu. Tarkoitus ei kuitenkaan ole elää rajoittavaa elämää, sillä rentous myös elintavoissa kuuluu mielestäni olennaisena osana hyvään elämään.

Oma tarina

Olen kärsinyt atopiasta pienestä tytöstä asti. Muistan kuinka joka ilta meillä kotona läträttiin apteekin perusvoiteilla ja erilaisilla kortisonivoiteilla ihoani kuntoon. Taipeet olivat joka tapauksessa viimeistään aamulla raapimisesta auki, nukuin sitten hanskat kädessä tai en. Samat kikat ovat olleet käytössä aina tarvittaessa tähän päivään asti.

Kun ikää tuli, oireet hieman helpottivat. Teininä kuitenkin joku poika oli ihmetellyt mitä muuten nätillä tytöllä naamassa oikein on. Onneksi kuulin asiasta vasta pari vuotta sitten poikaystävältän kautta, kun nuoren naisen itsevarmuus oli jo ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Iän myötä atopia ei kadonnut, mutta siirtyi vahvemmin vartalolta tyypilliseen tapaansa yläraajoihin ja kasvojen sekä kaulan alueelle.

Itsevarmuuden kannalta Fitnessmaailmaan astuminen 21 -vuotiaana ei välttämättä ollut järkevää, mutta opettavainen polku se joka tapauksessa oli. Osallistuin 2011 Fitnessmallikilpailuun, johon valmistavan ‘kisadietin’ myötä sokeri unohtui kokonaan. Kokeilin myös ensimmäistä kertaa jättää ruokavaliostani vilja- ja maitotuotteet pois. Silloin tavoitteeni oli optimaalinen suorituskyky ja simpsakka ulkonäkö. Vasta jälkeenpäiin opin, kuinka juuri kaikki yllämainitsemani ruoka-aineet nostavat kehon tulehdustilaa. Ymmärsin sen myös, kun kisojen jälkeen kyseiset ruoka-aineet vähitellen palasivat takaisin ruokavaliooni. Muutokset hyvään ja huonoon näkyivät samantien naamassa.

Onneksi osasin laskea nämä kaksi asiaa nopeasti yhteen ja tein pysyvämpiä muutoksia ruokavaliooni. Sopivan rennolla otteella aloin toteuttaa ruokavaliota ilman sokeria, viljaa ja paljon käsiteltyjä maitotuotteita. Tärkeänä osana täydennän ruokavaliotani myös mm. monivitamiinilla, omegavalmisteilla sekä d-vitamiinilisällä.

Tein terveysosaamisen ja -ymmärryksen karttuessa pieniä muutoksia vähitellen tottumuksiini ja ylipäätänsä elämääni kuten

1. Vältän turhia ‘ulkoisia’ kemikaaleja. Pesuaineet olen vaihtanut mahdollisimman luonnollisiin tai ainakin allergiaystävällisiin tuotteisiin (shampoo, saippua, tiskipesuaine, pyykinpesuaine, hiustuotteet ja muu kosmetiikka). Hiuksia värjään raidoittamalla, jolloin väriaine ei pääse kosketuksiin herkän päänahkani kanssa.

2. Vältän turhia ‘sisäisiä’ kemikaaleja. Pyrin syömään mahdollisimman luonnollista, alkuperäistä ja mielellään luomulaatuista ruokaa. Olen pyrkinyt myös vähentämään muoviastioiden ja muovipullojen käyttöä. En tupakoi ja vältän myös alkoholia.

3. Luonnolliseen hormoonitoimintaan pyrkiminen. Muovituotteiden ja luomulihan käyttö ovat hyviä tapoja välttää keinotekoisesti hormoonien tapaan kehossa toimivien xenoestrogeenien sisäistä tankkausta. Pyrin luonnolliseen hormoonitoimintaan myös vaihtamalla hormoonipohjaisen ehkäisyvalmisteen kuparikierukkaan, joka nopeasti säännöllistikin kuukautiseni.

4. Suihkussakäymisen välttäminen jumpattomina päivinä ja hiustenpesu vain 2-3 kertaa viikossa. Saunominen pääsääntöisesti lisää hikoilun myötä kutinaa, joten senkin pyrin yhdistämään jo ennestääm ‘hikisiin päiviin’.

5. Luonnollisten materiaalien käyttö (villa, puuvilla, hamppu, puu jne.) pukeutumisessa sekä sistuksessa. Tärkeätä on myös käyttää materiaaleja, jotka eivät lisää kutinaa.

6. Rihkamakorujen vaihto luonnollisempiin, kuten puu, nahka, kulta. Myös koruissa luonnollisten materiaalien suosinta vähentää ihoärsytystä.

Ruoan terveysvaikutuksista sekä eettisyydestä kiinnostuneena halusin kokeilla 2,5 vuotta sitten vegaaniruokavaliota. Liha ja maitotuotteet korvautuivat kasviperäisillä proteiineilla ja muilla kasvipohjaisilla tuotteilla. Treenit alkoivat sujua aivan jäätävällä draivilla, kun kone sai enemmän hiilihydraatteja energiakseen ja voin kesän aivan valtavan hyvin.

Samana syksynä ihon kunto kuitenkin heikkeni nopeasti. Kuivuuden ja haavaisuuden lisäksi minulle puhkesi valtava määrä näppyjä. Iho oli valtavan kipeä, haavat kirvelivät ja päänahka oli auki. Liikunta-alan yrittäjänä ymmärsin, että hikoilu ja tiheä suihkussakäynti ei ainakaan auta tilannetta. Unentarve kasvoi yli kahdella tunnilla yössä ja silmät eivät silloinkaan meinanneet aueta ihottuman aiheuttamalta turvotukselta. Töissä oli henkisesti rasittavia suuria haasteita ja tuntui, että olin jollain tapaa umpikujassa. Itku oli herkässä, voin huonosti sekä henkisesti että fyysisesti, vaikka kaikki oli elämässäni kuitenkin hyvin.

Valoa kohti

Oli pakko tehdä muutoksia. Pakko. Asunto lähti vaihtoon, päätös yrityksen myymisestä kypsyi vähitellen ja toki tein joitain kipeitä ratkaisuja myös nopealla aikavälillä yrityksessämme. Tarkasteluun joutui toki myös treenimäärät ja kehonhuollon osuus, eli ns. itseaiheutetun fyysiisen stressin määrän. En ollut valmis menettämään terveyttäni edes unelmaduunin takia.

Ruokavalio muuttui taas. Totesin palkokasvien aiheuttavan allergian tapaisia oireita ja jatkoin taas kalan syömistä helpottaakseni tilannetta. Kevät- ja kesäaika helpottivat hieman oireita. Seuraavan syksyn saapuessa taapersin epätoivoisena ihotautilääkärin vastaanotolle. (Edellisestä lääkärikäynnistä olikin aikaa, sillä en ollut kokenut saavani tarvitsemaani apua yhdeltäkään lääkäriltä ja mielummin säästin rahani johonkin muuhun.)

Ensimmäinen lääkäri ei tainnut edes katsoa minua silmiin. Sain diagnoosiki atopian (WOW!!) lisäksi nyt atopiasta johtuvan aknen. Kysyessäni mistä atopiassa on kyse, sain selvityksen latinankielestä juontuvasta sairaudenkuvan nimestä. Siis tämä erikoislääkäri ei osannut kertoa mulle mitään muuta uutta, kuin latinan kielen perusteita.

Marssin toiselle puolelle tietä kilpailevaan yritykseen. Seuraava ihotautilääkäri tuntui välittävän minusta kyllä, muttei ymmärtänyt toivettani selvittää atopian puhkeamiseen vaikuttavia asioita. Sain häneltä laskun lisäksi neljä sivua reseptejä, joiden pyrkimyksenä oli helpottaa vain oireita. En tainnut hakea apteekista yhtään mitään. Enkä jatkanut enää lääkärikierrostakaan, vaan päätin opiskella ja testailla itsekseni uusia kikkoja. Sisuunnuin.

Oireita helpottaakseni olin alkanut käymään myös kosmetologilla, jottei hiljattain puhjennut akne nyt ainakaan tekisi enempää arpia ihooni. Aluksi pelkäsin käydä kosmetologillakin, sillä en voinut ikinä tietää miten iho milloinkin reagoi. Olin kuitenkin helpottunut parin käyntikerran jälkeen, että minulla oli yksi tukihenkilö lisää tähän projektiin atopian selättämiseksi.

Suoliston vaikutus

Samaan aikaan kotonamme oltiin hoidettu jo pidemmän aikaa puolisoni suolistovaivoja ja erilaiset yhteiset kokeilut olivat jo tulleet tutuksi. Ymmärrys suoliston yhteydestä kaikkiin kehon fyysisin reaktioihin, kuten allergioihin, herkkyyksiin ja erityisesti ihottumiin oli lisääntynyt vuosien saatossa ja oli suorastaan jo itsestäänselvää alkaa hoitamaan suolistoa, jotta vaikutukset näkyisivät myös iholla.

Vaikka vatsani tuntui voivan hyvin, oli silti syytä kiinnittää huomiota suolistoon. Atopia on autoimmuunisairaus, johon vaikuttaa suuresti kehon puolustuskyky ja puolustuskyky on pitkälti lähtöisin suolistosta.

Suoliston hoito osana atopian selätystä

1. Laadukkaiden maitohappobakteerien käyttöönotto. Maitohappobateereilla pyritään monipuolistamaan suoliston mikrobistoa ja muokkaamaan sitä parempaan suuntaan. Tällä hetkellä itsellä on menossa kuuri ‘maitohappobakteerijättiläisjauhetta’ Vitamixiä.

2. Stressinhallinta. Tietoisesti olen pyrkinyt vähentämään sekä fyysistä että henkistä stressiä. Fyysiseen stressinhallintaan auttavat ym. muutokset kuten ns. kemikaalikuorman keventäinen sekä treenipainotusten tarkistaminen. Henkistä stressiä voidaan lievittää hyvin yksilöllisillä tavoilla, minulle tärkeimmät muutokset olivat työelämässä ja asunnonvaihdossa. Edelleen opettelen uusia stressinhallintakeinoja ja tänä syksynä olen alkanut meditoimaan päivittäin ennen nukkumaanmenoa.

3. Suoliston rauhoittaminen. Suolistomme tarvitsee myös lepoa. Tärkein suoliston palautumiskeino unen lisäksi on ruokailuvälit. Vältä napostelua ja raskasta iltasyömistä. Voit kokeilla jopa 16 tunnin paastoa yhdistettynä yöuniin, jos vatsasi on oikein akuutissa tilassa. Akuutissa tilassa olevan suoliston (joka voi oireilla siis muutenkin kuin vatsavaivoina) rauhoittumista voit tukea myös rauhoittavalla ruokavaliolla, jolloin pidemmäksei yhtenäiseksi ajaksi ruokavaliosta eliminoidaan turhat allergeenit (asiasta myöhemmin tekstissä lisää). Muista myös pyhittää aikaa unelle!

Tietysti suolistolle ensisijaisen tärkeätä on terveet elämäntavat. Suoliston mikrobisto muokkaantuu syömämme ruoan mukaan ja mitä monipuolisempaa ruoka on, sitä monipuolisempi suolistomme bakteeristosta tulee. Terveellinen ruoka myös ruokkii bakteeristoa ja lisää sen myötä vastustuskykyä. Säännöllinen, monipuolinen liikunta edistää myös suoliston hyvää terveyttä. Liikunta mm. edesauttaa suolen toimintaa ja vaikuttaa positiivisesti hormoonitoimintaamme. Peruskivinä terveille elämäntavoille ovat terveellinen, monipuolinen ruoka, riittävä vedenjuonti ja säännöllinen liikunta. Itse olen jälleen sekasyöjä, syön monipuolisesti sekä lihaa että kasviksia ja paljon mm. marjoja sekä maitohappokäytettyjä ruokia. Käytännössä perinteistä suomalaista kotiruokaa.

Allergioiden kanssa eläminen

Pienenä tyttönä allergiateateissä sain nokkosihottumaa hevosesta, kissasta ja pölystä. Mut todettiin ‘yliherkäksi’, sillä reagoin moniin muihinkin asioihin allergisella nuhalla. Meillä oli lapsuudenkodissa vähäallergisoiva koira, johon siedätyin hyvin.

Parikymppisenä tuli eteen oman koiranhankinta ja silloin uskoin vahvasti siihen, että siedättyisin omaan koiraan kyllä ajan myötä. Jos en siedättyisi, söisin allergialääkkeitä. Koiran poisantaminen ei tulisi kuuloonkaan. Tänä päivänä meillä on kolme koiraa, jotka eivät ole kovin allergiaystävällisiä (labradorinnoutajia ja sekarotuinen koira). Reagoin paljaan ihon hangatessa pidempään koirankarvaa vasten nokkosihottumalla, mutten syö allergialääkkeitä. Tällaisen herkkyyden kanssa voin elää. En aio luopua kaikesta minulle tärkeästä atopian takia, mutta etsin tapoja elää sen kanssa.

Omatoimisesti olen testaillut myös ruoka-aineille reagoimista. Se on vaatinut kärsivällisyyttä ja aikaa. Mulla on tässä vielä polkua jäljellä ennen kuin pääsen maaliin, mutta olen huomannut reagoivani yleisimpiin allergioita aiheuttaviin ruoka-aineisiin, vaikkei allergioita olekaan todetttu. Vältän tällaisia ruoka-aineita kotioloissa ja ainakin peräkkäisinä päivinä (mm. palkokasvit, soija, omena, tomaatti, paprika, pähkinä).

Kun olen toteuttanut normaaliarjessa ns. rauhoitusruokavaliota, eli vältän pahimpia allergeenejä, pystyn joustamaan tilanteen tullen ja nauttia tarjoiluista tapahtumissa tai kylässä. Pieninä määrinä siis siedän allergeenejä, tai ainakin reagoin niihin ihollani vain hieman. Olen myös huomannut, että allergikkojen tapaan reagointia allergeeneille vähentää ruoka-aineiden kypsentäminen. (Tomaattikeitto on minulle parempi vaihyoehto kuin raaka tomaatti vaikkapa salaatissa.)

Älä tyydy elämään haavojen kanssa

Mä oon todella onnellinen, että olen käyttänyt tähän aikaa. Mulla on iho tällä hetkellä melko ehjä ja mä en raavi itseäni haavoille öisin, mun silmät aukee virkeinä aamulla taas alle 8 tunnin jälkeen. Mulla on kaikki hyvin.

Mä kannustan just sua, joka kamppailet atopian tai jonkun muun ihosairauden kanssa. Mä kannustan myös sua, joka kamppailet vatsavaivojen kanssa. Suoliston kautta kropan hoitaminen on tehokasta, mutta vie aikaa. On tärkeää ymmärtää keho kokonaisuutena ja nähdä oman terveyden eteen vaivaa. Panosta siihen, mikä sulle on tärkeää. Mulle tärkeää on terveys ja autan mielläni sua ja vaihdan ajatuksia ja kokemuksia. Me ei olla näiden asioiden kanssa yksin!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *